Influencer marketing



Jane Vennersdorf fra offbeat media introducerer dig her for influencer marketing


Boost aktiviteten på din webshop med influencer marketing! I denne korte artikel finder du tips og tricks, når du skal finde den perfekte influencer til netop dine produkter, og hvordan du kommer allerbedst i gang.

Hvis du ikke allerede nu har fundet fidusen i influencer marketing, kan du med fordel læse blogindlægget Få succes med din influencer marketing, hvor fordele og ulemper med markedsføringsstrategien belyses.

Influencer marketing foregår ofte på Instagram

DIN INFLUENCER ER EN DIREKTE AFSPEJLING PÅ DIN VIRKSOMHED – VÆLG DEM MED OMHU!
Det er vigtigt, at din virksomhed vælger en influencer, som ligger i jeres målgruppe – og hvis følgere også befinder sig der. Ydermere kan det ofte heller ikke betale sig at vælge influencers med et højt antal følgere, hvis du prøver at arbejde indramme en helt bestemt målgruppe. Det gælder altså om at finde den helt rigtige type til netop jeres produkt.

TROVÆRDIGHED ER NØGLEORDET
Vigtigst af alt skal dine influencers være troværdige. De fleste forbrugere har efterhånden opdaget, at nogle influencers meninger kan købes for penge. Er din influencer kendt for at sælge alt til sine følgere for en pengesum, så hold dig langt fra dem. Selvom dit produkt kan være ganske udemærket, kan kvaliteten i forbrugernes øjne godt påvirkes af de produkter som din influencer tidligere har reklameret med. Tjek derfor nøje dine influencers tidligere samarbejdspartnere ud, inden du indgår en aftale. Se mere om en af Danmarks største influencer-brølere her.

MÅL PÅ DINE INFLUENCERS
Når din virksomhed har fået skovlen under et par gode personligheder, skal der forhandles! Lav en kontrakt med dine influencers så begge parter har fuldstændig styr på spillereglerne. Hvor mange opslag forventes der? Er der tale om sponsorater, honorarer eller anden form for betaling? Alt dette skal være fuldstændig afklaret, inden opgaven påbegyndes. Det kan være en fordel at samarbejde med flere end én influencer på samme tid, så I kan sammenligne de resultater og dermed analysere yderligere på målgruppen.  

HAR DU STYR PÅ MARKEDSFØRINGSLOVEN?
Uanset hvis ansvar det er at overholde markedsføringsloven, er det under alle omstændigheder ikke særlig godt for din virksomheds brand at ende i en eventuel mediesag. Derfor skal du sørge for, at reglerne fremgår direkte på din kontakt, så du i det mindste har din ryg fri. Herefter er det alligevel en god idé at holde øje med, at de ikke laver noget, som kunne give jer en uheldig henvisning i Ekstra Bladet. Hvis du vil læse mere om markedsføringsloven, kan du trykke her.

Rigtig god jagt

Flere guides og artikler






Opret en Shopstart webshop nu

Shopstart er en super brugervenlig webshopløsning til små og nye webshops. Her kan du lave din egen webshop på kort tid. Webshoppen er forudfyldt med handelsbetingelser, ordrehåndtering og et simpelt design som virker på små og store skærme.