Markedsføringsstrategi for webshops - disse muligheder har du



Jane Vennersdorf fra offbeat media hjælper dig i gang med en markedsføringsstrategi for din webshop


Har du startet din egen webshop? Så vil jeg starte med at sige FEDT! Virkelig godt gået! Og så vil jeg fortsætte med at sige: Husk nu at markedsføre din webshop. Det vil være det afgørende punkt for, om du får succes eller ej. Her får du en kort gennemgang af en række forskellige kanaler, som du kan bruge for at få succes med din virksomhed.

Først dykker vi ned i den overordnede strategi. Mulighederne er mange – og derfor er det vigtigt, at du vælger de rigtige kanaler og får grundlagt en god strategi. Ikke bare tilfældighed fra dag til dag, som afhænger af, at du måske husker at opdatere dine sociale medier.

I blogindlægget her kigger vi ind i en række forskellige muligheder, som du kan gøre brug af. Både online og offline. Du kan vælge at læse nogle af Katrine Nikolajsen og mine andre indlæg, hvor vi går i dybden med de forskellige områder efterfølgende. Men her får du en kort gennemgang af en blandet pose digitale bolsjer, og så dykker vi ned i posen og sætter fokus på hver enkelt mulighed bagefter.

Online muligheder

Først vil jeg gennemgå en række online markedsføringsmuligheder. Det er små korte præsentationer af forskellige kanaler, så hvis du vil læse lidt mere om hver enkelt del, så følg med på bloggen her hos Shopstart den næste tid. Der kommer nemlig løbende nye indlæg ind.

SoMe

Hvis du virkelig gerne vil have sparket gang ind i din webshop, så kan man ikke ignorere de sociale medier. Her er der mange mennesker til stede – også fra din målgruppe. Og desuden kan du ramme din målgruppe ned på millimeterniveau, hvis du øver dig lidt og bruger noget tid på at sætte ind i tingene.

Men hvor er hvilke målgrupper til stede?


Facebook er det mest brugte medie i Danmark, imens Instagram, Snapchat og YouTube kommer ind på 2. 3. og 4. pladsen. De 3 sidstnævnte sociale medier bliver hovedsageligt brugt af den unge målgruppe. Derimod finder du den ældre målgruppe på Facebook, hvis det er dem, du gerne vil henvende dig til.

Når vi snakker annoncering på sociale medier, så annoncerer du på Facebook og Instagram via business.facebook.com og business.instagram.com.

Hvis du gerne vil have lidt mere viden om annoncering på Facebook og Instagram, så så læs med her:

Facebook annoncering - 7 gode råd
Af Katrine Nikolajsen, offbeat media

Instagram annoncering (kommer snart)

Men vigtigst af alt, så læg en strategi for de sociale medier. Hvordan vil du bruge dem? Hvordan vil du sikre, at dine følgere bliver ved med at være engageret? Hvordan skal følgerne kunne genkende dig? Det kan være logo på billeder, brug af bestemte emojis i hvert opslag, et bestemt filter på alle dine billeder eller 3 faste farver, som du bruger i alt din grafik.

Hvis du ikke har en stærk visuel identitet, så vil jeg helt klart anbefale, at det er noget, som du får udarbejdet INDEN, du bruger oceaner af tid på markedsføring.

Influencer Marketing

Man kan næsten ikke sige SoMe uden at sige: influencer marketing. Og med god grund. Det er virkelig blevet en effektiv markedsføringskanal at bruge influenter til at reklamere for dine produkter. Der er dog fordele og ulemper, men ligesom alt andet gælder det om at finde nogle influenter, som du kan samarbejde med – og som vil dine produkter og virksomhed det bedste. Det er ikke noget quickfix, og det er en god idé at følge forskellige influenter og bloggere først, så du kan se, hvem der passer godt til din virksomhed.


Hvis du gerne vil læse lidt mere om, hvordan du kommer godt i gang med at bruge influenter, så læs vores blogindlæg Influencer marketing.

E-mail marketing

Først af alt: JA DET VIRKER AT SENDE E-MAILS UD TIL DINE KUNDER!!!! Dernæst så handler det om, at du laver relevant indhold og sender ind i folks indbakker. Hvis det ikke er relevant, så kan du ligeså godt lade være med at spilde din egen og kunders tid. Men hvis det er relevant og gennemarbejdet, så kan det være en rigtig fin måde at lave mersalg på til dine eksisterende kunder.

Der findes to forskellige måder at lave e-mail marketing på. Den ene måde er kampagner, der bliver sendt ud til din mailliste på forhåndsbestemte tidspunkter i løbet af året. Det kan fx være, at du sender en e-mail kampagne ud 1 uge inden Black Friday, 3 dage inden Black Friday, 1 dag inden og på selve dagen. Disse kampagner planlægger du ud fra, hvornår der sker noget i løbet af året.

Den anden type e-mail marketing er e-mail automation. Her laver du et nyhedsmail flow, som man tilmelder sig, når man signer up til dit nyhedsbrev. Flowet kan bestå af et velkomstbrev med fx en rabatkode i. Den næste e-mail kan du sætte til at komme en uge efter. Dem, der har benyttet rabatkoden kan få en e-mail med nye produkter i. Mens de, der ikke har brugt rabatkoden, kan få en e-mail med en lille påmindelse om rabatkoden. Dernæst kan du sætte en række automatiske flows op, der sender automatisk ud, når folk har fødselsdag, har handlet for x.xxx kr. på din webshop eller noget helt tredje.

Vi hos offbeat media bruger HeyLoyalty til alle vores kunders e-mail marketing. Ganske enkelt fordi det er et super godt system, der er meget visuelt. Samtidig med er det et dansk firma, der står bag – så ALT er på dansk – også supporten.

Hvis du vil dykke ned i HeyLoyalty og alle deres muligheder, så kan jeg bestemt anbefale, at du smutter forbi deres blog. Den er super god og dybdegående – så der er masser af mulighed for at blive lidt klogere på det emne der.

I anledning af dette blogindlæg, så har jeg lavet en aftale med HeyLoyalty om et godt opstartstilbud på din første måned hos dem, hvis du ønsker at prøve det af. Du er velkommen til at kontakte mig på jane@offbeatmedia.dk for at høre nærmere.

Linkbuilding

Når vi snakker digitale medier, så er det ekstrem vigtigt, at du husker at have fokus på SEO (søgemaskineoptimering). Ellers kan dine kunder ikke finde dig i Google, når de søger på dine produkter – og da de fleste søger på Google efter nye køb, så er det ret vigtigt, at du bruger tid og ressourcer på denne del. Selve SEO kan du læse mere om her, men jeg vil også lige præsentere dig for begrebet Linkbuilding.

Linkbuilding er nemlig også en hel speciel disciplin indenfor seo optimering, hvor andre hjemmesider linker til din side. For at forklare det nemmest muligt, så bliver Googles maskine glad, når andre sider med mange besøgende linker til din hjemmeside. Det viser nemlig Google, at du laver relevant indhold på din hjemmeside. Og Google lever af at levere relevant indhold til alle os, der bruger Google. Derfor vil de se det som en blåstempling, hvis din hjemmeside får mange links / henvisninger fra andres hjemmesider.

Der findes mange forskellige linkbuilding muligheder, og hvis du sælger noget, der kan bruges af forældre / familier, så kan du fx se nærmere på linkbuilding platformen Familietiden.dk. Her kan du også få en artikel til at lægge, der fortæller om din virksomhed og den værdi, som du skaber.

Jeg ejer konceptet, så hvis du gerne vil ind på siden med et blogindlæg, så kontakt mig. For dig, der har en Shopstart webshop, er det gratis at have 1 blogindlæg på familietiden.dk frem til den 1. januar.

Offline markedsføring

Når vi taler om markedsføring, så er de fleste virksomhedsejere meget bevidste om værdien af de sociale medier og de andre digitale muligheder, der findes. Men de fleste glemmer alle de muligheder, der gemmer sig offline – og dette dykker vi ned i her.

Pressemeddelelser

Mange lokale aviser mangler ofte redaktionelt indhold – og her er der en gylden mulighed for dig. Kontakt den lokale avis og fortæl, at du er startet op. På forhånd er det en god idé at finde noget unikt at slå på, som kan være spændende for avisens læsere at kende til. Det kan være, at du har rejst dig op efter stress eller valgt at skifte karriere eller startet op som ung iværksætter og nu vil forandre verdenen.


Det er din historie, der er afgørende for, om du får presseomtale i de lokale medier. Du kan med fordel sende en kort pressemeddelelse, som du kan sende rundt til de lokale aviser. Her kan du også få den fordel, at du både får omtale i deres trykte aviser og på deres hjemmeside, hvis artiklen bliver lagt online.

Derefter kan du dele pressemeddelelsen på de sociale medier og vise dine følgere en lidt anden side af dig end bare din webshop.

Netværk

Når vi snakker netværk, gælder det både dit private og dit erhvervsnetværk. Vi oplever ofte, at mange ikke får spredt budskabet i deres private netværk, fordi de er bekymret for andres holdninger og reaktioner på, at de har startet en webshop eller butik op. Men dit netværk kan være dine bedste influenter og henvise til dig videre ud i deres netværk.

Så tag og brug dit netværk – inviterer de nærmeste og fortæl om, at nu er du startet op, og du virkelig håber, at de vil hjælpe dig og videreformidle budskabet.

I forhold til dit erhvervsnetværk, så kan du med fordel gøre det samme der. Fortæl vidt og bredt om dit nyeste koncept, og hvad du har gang i. Andre kender næsten altid nogen, der kender nogen, der kender nogen – og måske denne nogen kan være dine kommende kunder?

Hvis du har mulighed for at deltage i lokale netværk, så kan jeg på det kraftigste anbefale dette. Både min egen virksomhed og flere af vores kunder har haft stor succes med at deltage i netværk. Hvis du gerne vil gå på opdagelse i lokale netværk, så kan du med fordel kontakte dit lokale erhvervshus og erhvervsfremmesystem.

Og så til strategien med den blandende pose digitale bolsjer

Det er så vigtigt, at du bruger mange forskellige kanaler, hvis du vil have succes med din webshop. Det kræver hårdt arbejde. Det kræver vedholdenhed. Og det kræver hårdt arbejde og mange bolde i luften hele tiden.

Jeg vil anbefale dig, at du vælger 3-4 kanaler, som du bruger – og husk at tage udgangspunkt i, hvad dine kunder bruger og ikke bare, hvad du selv synes om. Hvis du selv er stor Facebook bruger, men dine kunder primært bruger Snapchat, så er der altså ikke noget at gøre. Så må du med på Snapchat bølgen.

Vi har udarbejdet en marketingplan til dig, som du kan bruge til at planlægge dine markedsføringsaktiviteter. Husk at få det opdateret, og husk at få det udført i praksis – så er du kommet langt.

God arbejdslyst!

Flere guides og artikler






Opret en Shopstart webshop nu

Shopstart er en super brugervenlig webshopløsning til små og nye webshops. Her kan du lave din egen webshop på kort tid. Webshoppen er forudfyldt med handelsbetingelser, ordrehåndtering og et simpelt design som virker på små og store skærme.