Start din egen webshop

Går du med tanker om at starte din egen webshop, så får du her en liste over, hvad du som nystartet virksomhed skal være opmærksom på.


Beslut dig for, hvad du ønsker at sælge

Måden hvorpå du kan tage markedet med storm er ved at finde dig en niche, som ikke er set før eller som ses sjældent – ergo skiller dit produkt eller service sig ud fra mængden.

Vælger man at sælge eksempelvis almindeligt tøj, så skal der meget arbejde til for at kunne konkurrere med de store tøjkæder, der har haft succes i mange år. Men har du i stedet et stykke tøj, som er ud over det sædvanlige, så har du en bedre chance for at opnå succes.

Det handler derfor om at blive markedsleder indenfor det område, man ønsker at sælge. Tilbyd dine kunder noget som de store virksomheder ikke kan tilbyde. Find din passion og sælg det på din webshop.

Vis hele afsnittet...
Der er mange variabler at have med i overvejelserne, når man vælger hvad der skal sælges.

  • Er det et produkt/ydelse, der er salg i?
  • Store og tunge varer koster mere end små og lette varer
  • Skal du lave en speciel fragtaftale?
  • Hvor stor/lille er chancen for at varen sendes retur – og i så fald hvordan håndterer du dette?
Når du ved hvad du skal sælge kan du begynde at overveje, hvad din webshop skal hedde – altså webshoppens domænenavn. Det skal helst relatere sig til produktet, så målgruppen ved hvad du handler med.

Du kan altid undersøge om dit ønskede domænenavn er ledigt her: DK-Hostmaster


Der er tre måder du kan lave en webshop på

  1. Lave din webshop fra bunden gennem open source programmer
  2. Betale kassen for at få webshoppen serveret for dig på et sølvfad af et webbureau
  3. Udvikle den gennem webshopløsninger, som koster et lille beløb om måneden
Der er fordele og ulemper ved dem alle, og du skal vælge den, du føler passer bedst til dig.

Laver man på egen hånd en webshop fra bunden, så kræver det at man har kendskab til open source programmer, såsom Magento eller Woocommerce i Wordpress. Det tager tid at sætte sig ind i, og man skal have god teknisk forstand. Dog har man hænderne på alle opgaverne og de designmæssige tiltag, hvilket man ikke vil have, hvis et webbureau laver webshoppen.

Vis hele afsnittet...
Hvis du benytter et bureau fremsætter du ønsker til udseende og indhold, hvor bureauet herefter udvikler hele webshoppen. Dette koster typisk omkring 10.000-30.000 kroner alt afhængigt af bureau og mængden af indhold.

Dette kan gøres billigere gennem leje af webshopløsningen, hvor du selv vil kunne designe og udvikle webshoppen som du ønsker den. Her betaler du ofte et mindre beløb om måneden, hvor du stadig kan få professionel hjælp til opsætningen.

Webshopløsningerne hvor du betaler et lille beløb om måneden er ofte nemme at starte op, og du bestemmer selv hvor meget arbejde du lægger i det.

Hos Shopstart betaler du ned til 129 kr. om måneden, hvilket er blandt det billigste på markedet. Vi står altid klar til at hjælpe dig, hvis du har spørgsmål.


Budget

Når man begiver sig ud på rejsen med at oprette en webshop, er det vigtigt at undersøge og gøre op med sig selv, hvor mange penge man har til rådighed. Det er ikke gratis at oprette og drive en webshop.

Foruden udgiften til selve webshoppen, skal der betales for et domæne (45-200 kr. om året). Samtidig anbefaler vi, at du får taget nogle professionelle billeder af dig selv og dine produkter, så din webshop fremstår professionel.

Vis hele afsnittet...
Du skal beregne diverse omkostninger for dine produkter, såsom indkøb/udvikling af produkt, lager og webhotel, for herefter at kunne sælge dem til dine kunder. Ydermere skal du have en aftale med en "betalingsgateway", hvis dine kunder skal kunne betale med betalingskort på din webshop. Hvad med markedsføring? Har du budget til at lave annoncere-markedsføring, eller vil du arbejde udelukkende med organisk trafik?

Herefter kan du samtidig beregne hvor meget du forventer at kunne tjene, når du er kommet i gang med at sælge dine varer. Husk på, at der også skal et budget til forsendelse, såsom emballage og fragt.


Hav brugeren i fokus

Det er altid vigtigt at vide, hvem din målgruppe er og herefter udvikle webshoppen ud fra den.

Målgruppen kan være alt fra nybagte mødre, unge mennesker, musikere, nørder, håndværkere osv. Det er din målgruppe, som skal bruge webshoppen, og hvis ikke de forstår at bruge den, så er der ikke noget salg.

Brugervenlighed er vigtigt, så kunderne ikke bliver forvirrede eller frustrerede. Hav foto og indhold i orden. Dårlige billeder og dårlige/manglende beskrivelser på dine produkter/ydelser indikerer at virksomheden ikke er professionel. Det ønsker du ikke – så derfor skal du sikre dig at din webshop at 100% færdig og tilfredsstillende inden du går live.

Vis hele afsnittet...
Vi anbefaler at du tester din webshop inden offentliggørelsen. Det er en god idé at få venner eller familie til at kigge med friske øjne.

Det samme gælder kundeservice. Husk på at dine kunder forventer svar og hjælp med det samme. Du skal derfor sætte tid af til kundeservice.


Af: Nanna Lüttermann Poulsen


Opret en Shopstart webshop nu

Shopstart is a super user-friendly webshop solution for small and new webshops. Here you can create your own webshop in a short time. The webshop is pre-filled with trading conditions, order handling and a simple design that works on small and large screens.